کد مطلب:245971 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

ولادت امام محمد تقی
نهمین آفتاب امامت و ولایت در دهمین روز ماه رجب المرجب، سال 195 هجری قمری در شهر پیامبر (صلی الله علیه و آله)، چشم گوهربار خویش را به دنیا گشود.

نام پدر بزرگوارش، امام هشتم ما یعنی حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و نام مادرش، خیزران می باشد.

در كتاب «عیون المعجزات» سند معتبر از كلیم بن عمران روایت كرده است: روزی به خدمت امام رضا (علیه السلام) رسیدم و به ایشان عرض كردم: یابن رسول الله! دعایی كنید تا حق تعالی فرزندی به شما عطا كند، حضرت فرمودند: «خداوند كریم به من یك پسر كرامت خواهد كرد كه وارث، جانشین و امام بعد از.



[ صفحه 9]



من خواهد بود.»

وقتی حضرت امام جواد (علیه السلام) به دنیا آمد، امام (علیه السلام) فرمود: «حق تعالی به من فرزندی شبیه موسی به عمران (علیه السلام) عطا كرده است كه دیاها را می شكافت و نظیر عیسی بن مریم (علیه السلام) كه خداوند مادر او را مقدس و مطهر گردانیده بود.»

حضرت در ادامه فرمودند: «فرزند من بر اثر ظلم و ستمی كه به او روا می شود همه ی اهالی آسمان را به گریه وا می دارد و خدا نیز به دشمن او خشمگین خواهد شد و قاتل او بعد از قتل ایشان از زندگانی بهره ای نخواهد برد و به زودی به عذاب الهی خواهد رسید.»

وقتی كه امام جواد (علیه السلام) به دنیا آمد، امام رضا (علیه السلام) تا به صبح در گهواره با حضرت، سخن می گفت و اسرار الهی را به گوش آن حضرت می گفت.

در «كتب اسلامی» نوشته شده است كه رنگ صورت مبارك امام جواد (علیه السلام) گندم گون بود و بعضی سفید گفته اند و قامت ایشان، میانه بالا بود. [1] .



[ صفحه 10]




[1] منتهي الآمال.